18 februari 2022
Peer tutoring op het Maris College

Op de locaties Belgisch Park, Bohemen, Waldeck en Houtrust van het Maris College maken we sinds dit schooljaar gebruik van ‘peer-tutoring’. Leerlingen uit de bovenbouw (tutoren) geven bijlessen aan leerlingen in de onderbouw (tutees) bij vakken waar zij ondersteuning bij kunnen gebruiken.

Leren van en met medeleerlingen (tutoring)

Peer-tutoring is een wetenschappelijk bewezen methode en heeft een groot effect op de leerprestaties van de leerlingen. Zo kan een leerling tot wel 6 maanden extra vooruitgang boeken in een schooljaar.

Peer-tutoring heeft voordelen voor zowel de tutor als de tutee. Uiteraard wordt de tutee geholpen met het beter begrijpen van de lesstof, maar ook van de samenwerking met de tutor wordt geleerd. De tutoren zijn op hun beurt actief bezig met de lesstof en kunnen de gaten in hun kennis opvullen tijdens het verzorgen van bijlessen. Door middel van extra trainingen verbeteren de tutoren hun vaardigheden om de bijlessen te verzorgen. Daarnaast ontwikkelen zij hun communicatieve vaardigheden, vergroten zij hun inlevingsvermogen en hun verantwoordelijkheidsgevoel.

Nationaal Programma Onderwijs

Het Nationaal Programma Onderwijs biedt scholen extra geld om coronavertragingen aan te pakken. Zo kan er aan de hand van een menukaart met interventies gekozen worden voor de inzet van peer tutoring om onderwijsvertragingen aan te pakken en tegen te gaan.

Delen met

Facebook
LinkedIn
WhatsApp

Andere berichten