21 juni 2022
Loopbaanoriëntatie Kijkduin

Op Maris Kijkduin vindt in samenwerking met de stichting Jongeren van de Wereld 10 weken lang een project in het kader van het thema Den Haag Stad van Vrede en Recht plaats. De tweedeklassers basis-kader en theoretische leerweg volgen dit project in het kader van loopbaanoriëntatie.

De afgelopen weken is er volop aandacht geweest voor verschillende maatschappelijke thema’s. De komende weken wordt dit vervolgd en na de zomervakantie wordt het project afgesloten. In januari starten vervolgens onze 2e jaars opnieuw met het project.

Van Lagerhuis, naar rap en van rechtszaak naar politiek

Tijdens de eerste bijeenkomst vond een Lagerhuis discussie plaats aan de hand van actuele nieuwsonderwerpen en was er een interactieve lezing van Fatih Yilmaz, een Haags rolmodel die vanuit het praktijkonderwijs zijn weg heeft gevonden in de maatschappij.

De tweede bijeenkomst stond onder andere in het teken van vrijheid en discriminatie. De leerlingen gingen aan de slag met canvassen schilderen aan de hand van een maatschappelijk thema dat voor de klas werd gepresenteerd. Gevolgd door een interactieve lezing van Sherwin Blijd van Click Jongeren waarmee de leerlingen ook een human beat hebben gemaakt waarop hij heeft gerapt.

Met de derde bijeenkomst konden de leerlingen een echte rechtszaak naspelen in de klas onder leiding van Noud Cochius van Prodemos. Compleet met toga’s werd hier een echt communicatie en luisterspel georganiseerd waar de leerlingen veel van opgestoken hebben. Daarnaast mocht ze aan de slag met het in teams oprichten van een eigen politieke partij.

Richard Bodde en Josiemar van de Werp van de Stichting Jongeren van de Wereld zijn enthousiast over de samenwerking met Maris Kijkduin.

“We zijn nu halverwege maar zien echt al persoonlijke groei. Sommige leerlingen vonden het bij de canvassen eng om voor de groep te staan, maar tijdens de bijeenkomst met de rechtszaak met Prodemos of bij de presentatie van de politieke partijen ging dit echt al een stuk soepeler. Van de groep krijgen we enthousiaste reacties. Ze vinden het leuk om op een andere manier bezig te zijn met lessen. Ook weten ze ons buiten de lessen om steeds beter te vinden met (hulp)vragen of gewoon sociaal contact via bijvoorbeeld social media.”

Richard Bodde en Josiemar van de Werp

De vierde bijeenkomst was een politieke sessie waarbij de zelf bedachte politieke partij met een eigen logo, slogan, een partijnaam en minimaal drie standpunten voor de klas aan elkaar gepresenteerd werd. Er vond zelfs een officiële stembusgang plaats compleet met stembiljetten en een rood potlood. Deze les werd afgesloten met een prijs voor de winnende politieke partij van alle onderdelen.

In de afgelopen bijeenkomst mochten de leerlingen de stad in: in de binnenstad van Den Haag was een zogenaamde een crazy 88 uitgezet langs verschillende culturele bezienswaardigheden. Met quizvragen, foto’s waar leerlingen de juiste locatie moesten benoemen, locaties waar ze een groepsselfie moesten maken en een fotowedstrijd in het kader van Den Haag Stad van Vrede en Recht werd het een mooie les. Docent dhr. Van den Bosch deelde als jurylid een prijs uit aan de winnaars.

Delen met

Facebook
LinkedIn
WhatsApp

Andere berichten