Koningin Máxima bezoekt les over psychische gezondheid op Maris College Kijkduin

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print
Share on email
Email

Leerlingen van klas 4kM op Maris Kijkduin wisten niet wat ze hoorden, toen hen vandaag werd verteld dat zij niemand minder dan koningin Máxima op bezoek kregen in een wel heel bijzondere les. De koningin kwam, samen met staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op werkbezoek in het kader van psychische gezondheid van jongeren. Tijdens een Mind Young Academy-les van klas 4kM sprak zij met de leerlingen over het bespreekbaar maken van sombere gedachten of depressieve gevoelens. Ze sprak ook over de negatieve invloed die stress, prestatiedruk, sociale media en pesten kunnen hebben op hun psychische gesteldheid.

Het onderwerp ‘psychische gezondheid’ heeft voor koningin Máxima een extra lading, vanwege haar persoonlijke ervaringen hiermee in haar naaste familiekring. Ze zet zich dan ook extra in om de geestelijke gezondheid van jongeren te bevorderen met projecten als de MIND Young Academy-lessen.

Tijdens deze lessen, verzorgd door MIND en Diversion, leren jongeren van peer educators hun eigen ervaringen op het gebied van geestelijke gezondheid te delen en er met elkaar over te praten. Peer educators zijn jongeren die zelf ervaring hebben in de jeugdhulp en zich nu inzetten als maatje voor anderen.

Marian Noever is Coördinator Passend Onderwijs op Maris Kijkduin én ervaringsdeskundige. Ze is blij met de aandacht van koningin Máxima voor de mentale gezondheid van jongeren en de rol van het onderwijs hierin. Noever: ‘Je kunt pas spreken van passend onderwijs wanneer je taboes bespreekbaar maakt. Bij onderwerpen als depressie is dat nog lang niet het geval. Ik wil dat onze leerlingen weten dat ze ook hierover kunnen praten.’

Ben de Haan is locatiedirecteur van Maris Kijkduin. Hij steunt de coördinator passend onderwijs in haar besluit om Mind Young Academy-lessen op school aan te bieden.

De Haan: ‘Sociaal-emotionele problemen zijn, door het taboe dat hierop rust, al moeilijk te signaleren. Dat geldt overigens ook voor zaken als armoede en pesten, die in het reguliere onderwijsprogramma niet standaard bespreekbaar worden gemaakt. Door projecten als de Mind Young Academy-lessen de school binnen te halen, kunnen we die drempel verlagen.’

Andere berichten

november 2021
M D W D V Z Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
Archief Maris College